İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Lütfen Bekleyiniz...
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ MENTÖRLÜK YÖNERGESİ (ekleme 05.06.2024)
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ
MENTÖRLÜK YÖNERGESİ
BİRİNCİ BÖLÜM
AMAÇ, KAPSAM, DAYANAK VE TANIMLAR
AMAÇ
Madde 1. Bu Yönergenin amacı; KTO Karatay Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi mentörlük programının usul ve esaslarını belirlemektir.
KAPSAM
Madde 2. Bu Yönerge; KTO Karatay Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi mentörlük programının yürütme usul ve esaslarını kapsar.
DAYANAK
Madde 3. Bu Yönerge, 4/11/1981 tarih ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 14’üncü maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
TANIMLAR
Madde 4. Bu Yönergede geçen;
a) Rektör: KTO Karatay Üniversitesi Rektörünü,
b) Senato: KTO Karatay Üniversitesi Senatosunu,
c) Mentörlük: Bir kişinin (mentör) bilgi ve deneyimini paylaşarak diğerinin (menti) gelişimine destek olduğu bir gelişim sürecini,
d) Mentör: Bilgi ve tecrübesiyle öğrencilere çalışma stratejileri ve kariyerini yönlendirme konularında tavsiyelerde bulunan, yol gösterici kimseyi veya KTO Karatay Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Tezli Yüksek Lisans veya Doktora Programı öğrencisini,
e) Klinik Mentörlük: Klinik uygulamalar sırasında öğrencilere bilgi ve tecrübe aktarımı yoluyla çalışma stratejileri konusunda destek sağladığı sistemini,
f) Mentörlük Komisyon Başkanı: Bölüm Başkanını,
g) Mentörlük Uygulama Komisyonu: Bölüm/Programda yürütülen mentörlük uygulamasını yönerge esaslarına göre yürütmek üzere görevlendirilmiş bölüm başkanı ve 2 öğretim üye/görevlisinden oluşan komisyonu ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Mentörlük Uygulama Komisyonu Çalışma Esasları
Madde 5. Mentörlük Uygulama Komisyonu çalışma esasları aşağıdaki gibidir;
a) Mentörlük Uygulama Komisyonu Başkanı’nın çağrısı veya üyelerin salt çoğunluğunun isteği ile toplanır. Toplantı tarihi Mentörlük Uygulama Komisyonu başkanı tarafından belirlenir, sekreterler tarafından üyelere duyurulur.
b) Mentörlük Uygulama Komisyonu klinik mentörlüğe yönelik eğitimleri düzenler ve ilgili yapılan araştırmaları toplar ve Dekanlık/Müdürlüğe iletir.
c) Mentörlük Uygulama Komisyonu kararları, komisyon sekreterleri tarafından raporla tespit edilir ve toplantı raporu toplantı esnasında hazır bulunan tüm üyeler tarafından imzalanır, gereği halinde rapor Dekan/Müdürlüğe sunulur.
e) Mentörlük Uygulama Komisyonu, her akademik yılı başında eğitim - öğretim planlamalarına ilişkin her akademik yılı sonunda da çalışma raporlarının değerlendirilmesine ilişkin toplantı yapar.
Klinik Mentörlüğü Uygulama Esasları
Madde 6. Klinik Mentörlüğü uygulaması, alanında en az lisans mezunu ve alanda 3 yıl çalışmış veya yüksek lisans yapan meslek üyelerinin mentörlük yaptığı bir sistemdir. Bu sistemde amaç̧:
a) Tecrübeli meslek üyelerinin klinik uygulamalar sırasında bilgi ve tecrübe paylaşımı ile öğrencilerimizin klinik uygulamalarının daha etkin, kaliteli ve başarılı olmasını sağlamak,
b) Uygulama alanlarındaki meslek mensuplarına sorumluluk verilerek onların liderlik, iletişim gibi alanlarda kişisel gelişimlerine katkı sağlamak,
c) Öğrenci ve meslektaşları arasında iletişim, karşılıklı sevgi ve saygının oluşmasına katkı sağlamaktır.
Madde 7. Klinik uygulama yapmakta olan birinci, ikinci, üçüncü ve dördüncü sınıf öğrencilerine alanında üç yıl klinik deneyimi olan veya yüksek lisans-doktora eğitimini sürdüren kişiler klinik uygulamalar sırasında mentör olmak için atanır. Her dönem sonunda Mentör Değerlendirme Formu (öğrenci doldurur) ve Menti (Öğrenci) Değerlendirme Formu (Mentör doldurur) düzenlenir ve dersin sorumlu öğretim elemanına teslim edilir. Dersin sorumlu öğretim elemanı tarafından hazırlanan çalışma raporu Mentörlük Uygulama Komisyonu’na sunulur. Mentörlük Uygulama Komisyonu her eğitim öğretim yılı sonunda çalışma raporlarını değerlendirir. Mentör olarak atanan kişilerde aranacak olan özellikler;
(1) Gönüllü olmak,
(2) Yüz kızartıcı suçlardan hüküm giymemiş olmak,
(3) Herhangi bir siyasi parti veya ideolojik grubun yöneticisi olmamak,
(4) Alanında başarılı olmak, lisans mezunu ve en az üç yıl tecrübeye sahip olmak veya yüksek lisans yapıyor olmak,
(5) Öğrencilere zaman ayırabilecek olmaktır.
Madde 8. Mentör olarak atanan kişilerden beklentiler aşağıdaki gibidir.
a) Her ders döneminde (güz ve bahar) öğrencilerin derslerinin başladığı haftadan itibaren uygulamalı derslerin laboratuvar ve hastane uygulamalarına destek vermek,
b) Ders kapsamında öğrencilerden beklenen bakım ve tedavi davranışlarını gözlemlemek,
c) Öğrencilerin eksik oldukları konularda bilgi ve tecrübesi ile eksiklikleri gidermek,
d) Uygulamaya çıktığı ders kapsamında bakım planlarını okumak ve en geç bir hafta içinde bakım planlarına dönüş yapmak,
e) Bakım planlarında ve kliniklerde iyi yapılan uygulamaları övmek, eksik yapılan uygulamaları tamamlamak,
f) Klinik uygulama kurallarına uymak,
g) Hastanedeki uygulamada forma, laboratuvardaki uygulamada önlük giymek,
h) Kılık-kıyafet kurallarına (saçların toplu olması, uygun renkte forma ve ayakkabı, başörtüsü kullanmak, makyaj yapmamak, tırnakların uzun olmaması) uymak,
ı) Laboratuvar veya hastane klinik uygulama saatlerine uymak,
i) Üniversite kimliğini hiçbir şekilde görev dışı alanlarda ve işlerde kullanmamak,
j) Üniversitenin öğretim elemanı olarak kendini tanıtmamak,
k) Üniversite ve bölümün olumsuz olarak anılacağı her türlü eylemden uzak durmaktır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Görevler
Madde 9- Mentörlük Komisyon Başkanı;
a) Klinik mentörlük uygulamasının planlandığı şekilde yürütülmesinden ve değerlendirilmesinden,
b) Klinik mentörlüğü ile ilgili bilimsel çalışmaların yapılması ve yapılan diğer tüm araştırmaların sürelerinin takip edilmesinden,
c) Eğitim-öğretim sürecinin başında klinik mentör sayılarını belirlemek, gerekli durumlarda klinik mentör eğitimlerini planlamak ve süreci koordine etmekten,
d) Eğitim-öğretim sürecinin sonunda mentör ve menti değerlendirme süreci koordine etmekten,
e) Eğitim-öğretim sürecinin sonunda çalışma raporlarının değerlendirilmesi amacıyla süreci koordine etmekten ve gerekli iyileştirmeleri yapmaktan sorumludur.
Madde 10-Klinik Mentörün görev ve sorumlulukları aşağıdaki gibidir;
a) Mentörün görüşlerini alarak gelişim konularını belirlemekten,
ç) Geribildirim almaya açık olmaktan,
d) Süreç̧ sonunda anket değerlendirme formunu doldurmaktan,
e) Sürecin isleyişine dair öneri ve geribildirimlerini Bölüm Başkanlığı ile paylaşmaktan sorumludur.
f) Menti-mentor ilişkisini kötüye kullanmayacağını kabul, beyan ve taahhüt etmektedir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Hüküm Bulunmayan Haller, Yürürlük ve Yürütme
Hüküm bulunmayan haller
Madde 12-Bu yönerge de yer almayan hususlarda “KTO Karatay Üniversitesi Lisansüstü Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği” ve klinik uygulama yönergelerinin genel hükümlerine göre işlem yapılır.
Yürürlük
Madde 13- Bu Yönerge, Sağlık Bilimleri Fakültesi Dekanlığının uygun görmesi, KTO Karatay Üniversitesi Rektörlüğünün onaylaması ve KTO Karatay Üniversitesi Senatosu tarafından kabul edildiği tarihten itibaren yürürlüğe girer.
Yürütme
Madde 14-(1) Bu yönerge hükümlerini, Rektör yürütür.
SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ
MENTÖRLÜK YÖNERGESİ
BİRİNCİ BÖLÜM
AMAÇ, KAPSAM, DAYANAK VE TANIMLAR
AMAÇ
Madde 1. Bu Yönergenin amacı; KTO Karatay Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi mentörlük programının usul ve esaslarını belirlemektir.
KAPSAM
Madde 2. Bu Yönerge; KTO Karatay Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi mentörlük programının yürütme usul ve esaslarını kapsar.
DAYANAK
Madde 3. Bu Yönerge, 4/11/1981 tarih ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 14’üncü maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
TANIMLAR
Madde 4. Bu Yönergede geçen;
a) Rektör: KTO Karatay Üniversitesi Rektörünü,
b) Senato: KTO Karatay Üniversitesi Senatosunu,
c) Mentörlük: Bir kişinin (mentör) bilgi ve deneyimini paylaşarak diğerinin (menti) gelişimine destek olduğu bir gelişim sürecini,
d) Mentör: Bilgi ve tecrübesiyle öğrencilere çalışma stratejileri ve kariyerini yönlendirme konularında tavsiyelerde bulunan, yol gösterici kimseyi veya KTO Karatay Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Tezli Yüksek Lisans veya Doktora Programı öğrencisini,
e) Klinik Mentörlük: Klinik uygulamalar sırasında öğrencilere bilgi ve tecrübe aktarımı yoluyla çalışma stratejileri konusunda destek sağladığı sistemini,
f) Mentörlük Komisyon Başkanı: Bölüm Başkanını,
g) Mentörlük Uygulama Komisyonu: Bölüm/Programda yürütülen mentörlük uygulamasını yönerge esaslarına göre yürütmek üzere görevlendirilmiş bölüm başkanı ve 2 öğretim üye/görevlisinden oluşan komisyonu ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Mentörlük Uygulama Komisyonu Çalışma Esasları
Madde 5. Mentörlük Uygulama Komisyonu çalışma esasları aşağıdaki gibidir;
a) Mentörlük Uygulama Komisyonu Başkanı’nın çağrısı veya üyelerin salt çoğunluğunun isteği ile toplanır. Toplantı tarihi Mentörlük Uygulama Komisyonu başkanı tarafından belirlenir, sekreterler tarafından üyelere duyurulur.
b) Mentörlük Uygulama Komisyonu klinik mentörlüğe yönelik eğitimleri düzenler ve ilgili yapılan araştırmaları toplar ve Dekanlık/Müdürlüğe iletir.
c) Mentörlük Uygulama Komisyonu kararları, komisyon sekreterleri tarafından raporla tespit edilir ve toplantı raporu toplantı esnasında hazır bulunan tüm üyeler tarafından imzalanır, gereği halinde rapor Dekan/Müdürlüğe sunulur.
e) Mentörlük Uygulama Komisyonu, her akademik yılı başında eğitim - öğretim planlamalarına ilişkin her akademik yılı sonunda da çalışma raporlarının değerlendirilmesine ilişkin toplantı yapar.
Klinik Mentörlüğü Uygulama Esasları
Madde 6. Klinik Mentörlüğü uygulaması, alanında en az lisans mezunu ve alanda 3 yıl çalışmış veya yüksek lisans yapan meslek üyelerinin mentörlük yaptığı bir sistemdir. Bu sistemde amaç̧:
a) Tecrübeli meslek üyelerinin klinik uygulamalar sırasında bilgi ve tecrübe paylaşımı ile öğrencilerimizin klinik uygulamalarının daha etkin, kaliteli ve başarılı olmasını sağlamak,
b) Uygulama alanlarındaki meslek mensuplarına sorumluluk verilerek onların liderlik, iletişim gibi alanlarda kişisel gelişimlerine katkı sağlamak,
c) Öğrenci ve meslektaşları arasında iletişim, karşılıklı sevgi ve saygının oluşmasına katkı sağlamaktır.
Madde 7. Klinik uygulama yapmakta olan birinci, ikinci, üçüncü ve dördüncü sınıf öğrencilerine alanında üç yıl klinik deneyimi olan veya yüksek lisans-doktora eğitimini sürdüren kişiler klinik uygulamalar sırasında mentör olmak için atanır. Her dönem sonunda Mentör Değerlendirme Formu (öğrenci doldurur) ve Menti (Öğrenci) Değerlendirme Formu (Mentör doldurur) düzenlenir ve dersin sorumlu öğretim elemanına teslim edilir. Dersin sorumlu öğretim elemanı tarafından hazırlanan çalışma raporu Mentörlük Uygulama Komisyonu’na sunulur. Mentörlük Uygulama Komisyonu her eğitim öğretim yılı sonunda çalışma raporlarını değerlendirir. Mentör olarak atanan kişilerde aranacak olan özellikler;
(1) Gönüllü olmak,
(2) Yüz kızartıcı suçlardan hüküm giymemiş olmak,
(3) Herhangi bir siyasi parti veya ideolojik grubun yöneticisi olmamak,
(4) Alanında başarılı olmak, lisans mezunu ve en az üç yıl tecrübeye sahip olmak veya yüksek lisans yapıyor olmak,
(5) Öğrencilere zaman ayırabilecek olmaktır.
Madde 8. Mentör olarak atanan kişilerden beklentiler aşağıdaki gibidir.
a) Her ders döneminde (güz ve bahar) öğrencilerin derslerinin başladığı haftadan itibaren uygulamalı derslerin laboratuvar ve hastane uygulamalarına destek vermek,
b) Ders kapsamında öğrencilerden beklenen bakım ve tedavi davranışlarını gözlemlemek,
c) Öğrencilerin eksik oldukları konularda bilgi ve tecrübesi ile eksiklikleri gidermek,
d) Uygulamaya çıktığı ders kapsamında bakım planlarını okumak ve en geç bir hafta içinde bakım planlarına dönüş yapmak,
e) Bakım planlarında ve kliniklerde iyi yapılan uygulamaları övmek, eksik yapılan uygulamaları tamamlamak,
f) Klinik uygulama kurallarına uymak,
g) Hastanedeki uygulamada forma, laboratuvardaki uygulamada önlük giymek,
h) Kılık-kıyafet kurallarına (saçların toplu olması, uygun renkte forma ve ayakkabı, başörtüsü kullanmak, makyaj yapmamak, tırnakların uzun olmaması) uymak,
ı) Laboratuvar veya hastane klinik uygulama saatlerine uymak,
i) Üniversite kimliğini hiçbir şekilde görev dışı alanlarda ve işlerde kullanmamak,
j) Üniversitenin öğretim elemanı olarak kendini tanıtmamak,
k) Üniversite ve bölümün olumsuz olarak anılacağı her türlü eylemden uzak durmaktır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Görevler
Madde 9- Mentörlük Komisyon Başkanı;
a) Klinik mentörlük uygulamasının planlandığı şekilde yürütülmesinden ve değerlendirilmesinden,
b) Klinik mentörlüğü ile ilgili bilimsel çalışmaların yapılması ve yapılan diğer tüm araştırmaların sürelerinin takip edilmesinden,
c) Eğitim-öğretim sürecinin başında klinik mentör sayılarını belirlemek, gerekli durumlarda klinik mentör eğitimlerini planlamak ve süreci koordine etmekten,
d) Eğitim-öğretim sürecinin sonunda mentör ve menti değerlendirme süreci koordine etmekten,
e) Eğitim-öğretim sürecinin sonunda çalışma raporlarının değerlendirilmesi amacıyla süreci koordine etmekten ve gerekli iyileştirmeleri yapmaktan sorumludur.
Madde 10-Klinik Mentörün görev ve sorumlulukları aşağıdaki gibidir;
- Ders kapsamında düzenlenen toplantılara katılmaktan,
- Dönem boyunca görevlendirildiği ders kapsamında laboratuvar veya hastane klinik uygulama saatlerine uymaktan,
- Öğrencileri bilgi, beceri, iletişim ve kurallara uyum konusunda gözlemekten,
- Bakım planlarını tarihlerini takip ederek okumaktan ve bir hafta içerisinde öğrenciye dönüş yapmaktan,
- Öğrencileri bölüm klinik uygulama yönetmeliği, bilgi, beceri ve hastane kuralları açısından değerlendirmekten,
- Öğrencilerin eksik oldukları konularda bilgi ve tecrübesi ile eksiklikleri gidermekten,
- Bakım planlarında ve kliniklerde iyi yapılan uygulamaları övmek, eksik yapılan uygulamaları tamamlamaktan,
- Klinik uygulama kurallarına uymaktan,
- Kılık-kıyafet kurallarına (saçların toplu olması, uygun renkte forma ve ayakkabı, başörtüsü kullanmak, makyaj yapmamak, tırnakların uzun olmaması) uymaktan,
- Her eğitim öğretim döneminin son haftası öğrenci değerlendirme formlarını dersin sorumlu öğretim elemanı/üyesine teslim etmekten,
- Her eğitim öğretim döneminin başında planlamalara ilişkin toplantıya katılmaktan,
- Üniversitenin kendisine verdiği kimliği hiçbir şekilde görev dışı alanlarda ve işlerde kullanmamaktan,
- Üniversitenin öğretim elemanı olarak kendini tanıtmamaktan,
- Üniversite ve bölümün olumsuz olarak anılacağı her türlü eylemden uzak durmaktan sorumludur.
a) Mentörün görüşlerini alarak gelişim konularını belirlemekten,
ç) Geribildirim almaya açık olmaktan,
d) Süreç̧ sonunda anket değerlendirme formunu doldurmaktan,
e) Sürecin isleyişine dair öneri ve geribildirimlerini Bölüm Başkanlığı ile paylaşmaktan sorumludur.
f) Menti-mentor ilişkisini kötüye kullanmayacağını kabul, beyan ve taahhüt etmektedir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Hüküm Bulunmayan Haller, Yürürlük ve Yürütme
Hüküm bulunmayan haller
Madde 12-Bu yönerge de yer almayan hususlarda “KTO Karatay Üniversitesi Lisansüstü Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği” ve klinik uygulama yönergelerinin genel hükümlerine göre işlem yapılır.
Yürürlük
Madde 13- Bu Yönerge, Sağlık Bilimleri Fakültesi Dekanlığının uygun görmesi, KTO Karatay Üniversitesi Rektörlüğünün onaylaması ve KTO Karatay Üniversitesi Senatosu tarafından kabul edildiği tarihten itibaren yürürlüğe girer.
Yürütme
Madde 14-(1) Bu yönerge hükümlerini, Rektör yürütür.